Finansmarknadsminister Per Bolund ville klargöra vikten av penningtvättsfrågan och veta hur Swedbanks ledning jobbar för att stärka detta arbete. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet och Michael715/Shutterstock.com
EkonomiDen nya ledningen för Swedbank har nu haft ett möte med finansmarknadsminister Per Bolund gällande frågan om penningtvättsarbete. Enligt Per Bolund upplever han att ledningen tar frågan på stort allvar, skriver SvD Näringsliv.
Finansmarknadsminister Per Bolund har tidigare kallat Swedbanks ledning till möte för att diskutera penningtvättsfrågan, då banken just nu utreds för detta efter anklagelser om allvarliga brister.
Mötet skedde i måndags eftermiddag. De som deltog från Swedbanks sida var styrelseordförande Ulrika Francke och vd:n Anders Karlsson. De är båda nya i sina positioner då ledningen har bytts ut i samband med penningtvättsskandalen.
Swedbank tar penningtvättsfrågan på allvar
Syftet med mötet från Per Bolunds sida var att klargöra hur stor vikt regeringen lägger i frågan om penningtvätt, liksom i allmänhetens förtroende för svenska banker. Utifrån sitt intryck under mötet tycker finansmarknadsministern att den nya ledningen verkar ta sin pressade situation på allvar.
– Det är också vad jag förväntat mig efter alla rubriker och de starka reaktionerna på avslöjandena, säger Per Bolund, som tycker att Swedbanks företrädare tidigare har saknat ödmjukhet när man talat om anklagelserna.
Även Swedbanks representanter är nöjda med mötets utgång. De har fått redogöra för sin situation och vad de jobbar med idag, berättar Ulrika Francke för DN.
Det viktigaste är att banken känner sina kunder
Härifrån är det viktiga enligt Per Bolund att Swedbank fortsätter att arbeta för att stärka sitt arbete mot penningtvätt, och att det är deras högsta prioritet. Detta tycker han att han fått besked om under mötet.
Han är också positiv till förslag om lagändringar som ska underlätta för bankerna att dela information med varandra, liksom till bättre återkoppling från myndigheter gällande anmälningar mot misstänkt penningtvätt. Det viktigaste är dock att bankerna känner sina kunder, enligt Per Bolund.
– Det arbetet måste bankerna göra, det kan ingen myndighet göra åt dem.