Efter Swedbanks stora it-haveri som drabbade tusentals kunder lovar banken nu att kompensera de kunder som har tagit ekonomisk skada. Foto: Marija Vujosevic/Shutterstock.com
BanknyheterSwedbanks tekniska problem drabbade tusentals kunder. Vad som orsakade Swedbanks it-haveri vill banken fortfarande inte gå in på, skriver DN Ekonomi.
De tekniska problem som Swedbank drabbades av i fredags och som höll i sig under stora delar av helgen drabbade tusentals kunder. Men av säkerhetsskäl vill banken inte uppge vad som orsakade problemen.
Inga transaktioner har fungerat
Tusentals Swedbank-kunder har uttryckt sin ilska på Swedbanks Facebooksida efter att de inte har kunnat göra betalningar, swisha eller genomföra andra bankärenden. Problemen höll i sig under hela helgen och gjorde att de flesta bankkontoren fick hålla extra öppet under måndagen.
Enligt uppgifter orsakades de stora störningarna av ett internt tekniskt nätverksfel under fredagen, och det höll i sig under hela helgen.
Kan inte säga vad som orsakade problemen av säkerhetsskäl
Swedbanks presskontakt, Anette Ringius, säger att banken arbetar hela tiden med att säkerställa att banken har en stabil plattform. När det händer sådana här problem under lång tid är det tråkigt.
Däremot vill hon av säkerhetsskäl inte gå in på några detaljer om vad som orsakade haveriet. Men när det gäller störningar och tekniska lösningar har banken en ständig dialog med relevanta myndigheter.
För att problem som detta inte ska hända igen säger Anette Ringius att man kontinuerligt ska se över bankens rutiner och hur man arbetar med säkerheten.
Swedbank har lovat att kompensera kunder som har tagit skada
Swedbank har lovat de kunder som har tagit skada ekonomiskt av bankens it-haveri en kompensation. För att få ersättning för ekonomiska problem uppmanar Swedbank sina kunder att göra en reklamation.
Under måndagen hade Swedbank inte några uppgifter om hur många anmälningar som inkommit till banken eftersom man kan göra reklamationer på flera olika sätt. Reklamationer kan göras till bankkontoren, kundcenter och via hemsidan. I första hand ska man enligt Anette Ringius kontakta kundcenter eller sitt bankkontor om man vill göra en reklamation.