minilådor står på tangentbord bredvid ett kreditkortE-handeln är på stark uppgång i Sverige. Särskilt populära är de mer nischade e-handlarna

Banknyheter

Ännu ett år har Svea Ekonomi listat de mest framgångsrika e-handlarna i Sverige. Förutom att kartläggningen visar en ökning av e-handeln i stort, ser man även en uppåtgående trend när det gäller nischbutikernas försäljningssiffror.

Våra konsumtionsbehov och -beteenden har av olika anledningar genomgått snabba förändringar, och många av Sveriges e-handlare har ökat sina försäljningssiffror rejält. Nu har Svea Ekonomi ännu en gång gjort en sammanställning av de e-handelsföretag som har vuxit mest under året som gått.

Årets handelsraket, med en tillväxt på 869 procent mellan 2018 och 2019, är Uppsalaföretaget Maya Delorez som säljer träningskläder för ryttare. Nummer två på listan är Maskinklippet från Karlshamn som har ökat omsättningen med 497 procent, och på tredjeplats kommer Posterstore med sina 437 procent plus.

Nischbutikerna allt populärare

Enligt Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Ekonomi, speglar listans översta del en tydlig trend inom e-handeln.

– Vi har länge talat om en trend inom e-handel rörande nischbutiker – och det är spännande att se att flera av de tio snabbast växande e-butikerna i år hör till den kategorin. Det finns en otrolig fördel i att vara specialist på sitt område inom digital försäljning, säger hon i ett pressmeddelande.

Kundens upplevelse i centrum

Emma Lindgren menar att det finns flera faktorer bakom den snabbt accelererande e-handelsförsäljningen. Främst handlar det om enklare konsumtion. Det finns till exempel ofta möjlighet att välja mellan olika betalalternativ direkt i din mobiltelefon, och du kan i regel få dina varor samma dag som du lägger en beställning. En skräddarsydd kundupplevelse kommer bli allt viktigare inom e-handeln, och då är parametrar som dessa helt enkelt avgörande.

Stockholm dominerar på raketlistan

E-handelsföretag från Stockholm är överrepresenterade på listan över de 100 mest framgångsrika i landet. Var fjärde företag har Stockholm som hemmabas. Tvåa kommer Skåne med 19 företag. Kartläggningen visar samtidigt att e-handelstrenden har starkt fäste även utanför storstadsregionerna. Det finns till exempel fem företag från Helsingborg och fem företag från Jönköping med på topplistan.