Mejerikyl i butik. Man ser armen på en person som är på väg att plocka ut ett yoghurtpaket ur kylen.Priset på livsmedel fortsätter att öka, men även andra varor och tjänster börjar sticka ut i statistiken. Ett exempel är paketresor. Foto: Shaggyphoto/Shutterstock.com

Ekonomi

I morse kom nya inflationssiffror från Statistiska centralbyrån (SCB), och de visar att inflationstakten ligger på samma nivå som i juni, nämligen 6,4 procent. Detta är en liten lättnad för Riksbanken säger Nordeas chefsanalytiker Torbjörn Isaksson till SvD Näringsliv.

Många analytiker trodde att inflationstakten skulle öka något i juli, men så blev alltså inte fallet. I stället höll sig inflationen på samma nivå som förra månaden: 6,4 procent enligt KPIF.

Tittar man på inflationen exklusive energipriser sjönk den från 8,1 procent i juni till 8,0 procent i juli. Det är helt enligt vad marknaden hade förväntat sig.

Fortfarande hög inflation

SvD har pratat med Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea, som menar att utvecklingen i princip blev som förväntat. Prisutvecklingen stämmer nu också bättre överens med Riksbankens prognoser, vilket är en ljuspunkt.

Dock konstaterar han att inflationen fortfarande är väldigt hög. Därför är det ingen tvekan om att Riksbanken kommer att höja räntan i september. Men fortsätter inflationen att sjunka kanske vi slipper en räntehöjning i november.

Priser på paketresor och livsmedel har ökat mest

I vanlig ordning fortsätter matpriserna att öka. Men nu börjar vi också se ökningar på andra varor och tjänster. Ett exempel som sticker ut i statistiken är priset på paketresor.

Däremot var elpriserna lägre, och det är en orsak till att de totala konsumentpriserna var oförändrade i juli. Det säger SCB:s prisstatistiker Carl Mårtensson i ett pressmeddelande.

Låg risk för nytt prisrally på mat

När priserna på livsmedel fortsätter att öka är det lätt att oroa sig för en ny våg av stigande matpriser. Men det är inget som Torbjörn Isaksson tror att vi behöver vara oroliga för. Sommarens prishöjningar beror troligtvis på säsongsmässiga effekter.

Som sagt börjar även andra varor och tjänster bidra mer till inflationen. Priserna inom kategorin rekreation och kultur har ökat 14 procent på ett år. Här ingår bland annat paketresor, hemelektronik och motionsutövning.