Julhandeln är den tiden på året då många butiker säljer mest. Men i år ser läget dystert ut. Foto: Oleksandra Mykhailutsa/Shutterstock.com
RegleringarI början av hösten såg det ut som att näringslivet skulle återhämta sig efter krisen. Men besked om nya restriktioner gör att läget ser mörkt ut – även med höjdpunkterna Black Friday och julhandeln i sikte, skriver SvD Näringsliv.
Svensk Handel har en barometer som indikerar hur handlare tror att försäljningen kommer utvecklas den närmsta tiden. Alla värden under 100 är negativa, och i början av november låg värdet på 79,1. Det här var till och med innan de striktare restriktionerna infördes i måndags.
Snabbare stöd behövs när restriktioner blir hårdare
Karin Johansson är vd för Svensk Handel. Hon menar att hon inte har synpunkter på själva restriktionerna. Däremot vill hon att regeringen inför mer och snabbare stöd till företag, för att rädda både verksamheter och jobb.
– Jag är fascinerad över den snabbhet med vilken de tar till den här typen av åtgärder, medan de är senfärdiga när det gäller stöd till näringslivet, säger hon till SvD Näringsliv.
Till exempel skulle Svensk Handel vilja att omställningsstödet för företag utvidgades.
Riskerar en svårare situation än i våras
Sällanköpshandeln är värst drabbad. Enligt prognoser från HUI kan försäljningstappet där bli upp till 22 procent. Men även inom dagligvaruhandeln går utvecklingen åt fel håll. Karin Johansson menar att det beror på att färre umgås och äter tillsammans än tidigare.
Situationen är på väg till samma dystra utsikter som i våras. Men den här gången kan det till och med bli värre.
– I våras hade många att ta av i ladorna. Nu har man redan använt det, säger Karin Johansson.
För många butiker är julhandeln dessutom årets viktigaste period för att verksamheten ska gå ihop.
Ljusare utsikter för e-handeln
E-handeln har dock en mer positiv syn på framtiden. Det kompenserar visserligen inte för butikernas tapp. Men många företag som driver butiker väljer nu att satsa mer på sin näthandel i stället.