Svensk Handels statistik för september visar att kläd- och skohandeln fortsätter att återhämta sig. Det går dock lite långsammare än förväntat. Foto: EZ-Stock Studio/Shutterstock.com
EkonomiSvensk Handels stilindex för september visar på fortsatt återhämtning för företag i kläd- och skobranschen, men uppgången var inte riktigt så stor som man förväntat sig. Svensk Handel spår dock ett starkt slut på året, samtidigt som det fortsatta leveransstrulet är ett orosmoln. Det skriver SvD Näringsliv.
Pandemins effekter har drabbat både kläd- och skohandeln hårt, men branscherna har nu börjat återhämta sig efter den kraftiga nedgången. Enligt Svensk Handels index för september ökade försäljningen av kläder, både i butik och via e-handel, med 8,6 procent jämfört med motsvarande månad 2020. Skoförsäljningen gick upp med 1,0 procent jämfört med september i fjol.
Mindre uppgång än Svensk Handel hoppats på
Jämför man med försäljningen 2019, det vill säga året innan pandemin, har kläd- och skohandeln backat med 0,5 respektive 16,8 procent. Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, menar att det förvisso är allt fler kunder som nu börjat handla i modebutikerna igen, men att återhämtningen visat sig gå saktare än förväntat.
Han påpekar dock att det är viktigt att komma ihåg hur stora nedgångarna faktiskt var under pandemin.
– Hävda restriktioner och fler som arbetar från kontoret igen gör att vi ändå tror på ett starkt slut på året, säger han i ett pressmeddelande.
Leveransstrul fortsätter att oroa
Mats Hedenström konstaterar dock att logistikstrulet i branschen är ett orosmoln som fortsätter växa, och att försenade leveranser och allt högre fraktkostnader är faktorer som ställer till bekymmer för flertalet företag i kläd- och skohandeln.
Särskilt när man tänker på de shoppinghögtider som står för dörren: först Black Friday och sedan den minst sagt intensiva julruschen. I modebranschen är det enligt Mats Hedenström avgörande att kunna erbjuda rätt vara vid exakt rätt tillfälle.