Hand som håller fram ett betalkort mot en betalterminal för att betala ett köp.Korttransaktionerna har minskat med upp till 30 procent. Störst är minskningen i resebranschen där köpen minskat med 74 procent de två sista veckorna mars. Foto: Jacob Lund/Shutterstock.com

Ekonomi

Coronapandemin har förändrat vårt köpbeteende i den nya tillvaron med social distansering och hemmajobb. Statistik visar hur pengarna spenderas nu och flera experter tror att en del förändringar kommer att fortsätta, skriver Dagens Nyheter.

Social distansering och hemmajobb har förändrat vårt köpbeteende och en del av förändringarna kommer troligtvis att bestå.

Korttransaktionerna har minskat med upp till 30 procent

Trots att större delen av den svenska befolkningen kommer att ha kvar sina arbeten efter krisen har kortköpen minskat mellan 25 och 30 procent enligt Jens Magnusson, privatekonom på SEB.

Enligt Jens Magnusson väljer en del att spara sina pengar för att försäkra sig om framtiden, men köpbeteendet har framför allt förändrats för att vi inte är ute och rör oss lika mycket som tidigare. 

Köpbeteendet har förändrats ganska rejält inom vissa områden. SEB har tagit fram statistik som bygger på deras kunders kreditkortstransaktioner och där ser man en tydlig minskning när det gäller transporter, resor samt hotell och restaurang.

Köp av resor minskade mest

Under mars lade svenskarna hälften så mycket pengar på transporter jämfört med mars 2019. Den största skillnaden är resor, som minskade med 75 procent under mars. Under samma period minskade hotellkostnaderna med 55 procent och restaurangkostnaderna med 24 procent.

Enligt Jens Magnusson är förändringarna i stora drag ganska väntade. Under mars minskade även klädförsäljningen i butiker med 25 procent. Det är en dramatisk förändring som dessutom inte har kompenseratrs med ökad e-handel. Däremot lades det mer pengar på mat, där kan man se en ökning på 36 procent.

Vissa förändringar kan bli bestående

Jens Magnusson tror att en del förändringar som har skett under coronapandemin kan fortsätta, till exempel när det gäller arbetslivet. 

– Företag kan upptäcka att det finns tid och pengar att spara på att dra in en och annan tjänsteresa och sköta mer digitalt. Det är också troligt att det blir vanligare att arbeta hemma. 

Förändringarna kan gynna lokal turism

Han tror även att trenderna kan finnas kvar när det gäller semesterindustrin. Lokal turism kan gynnas även nästa år om det blir en solig sommar i Sverige. Samtidigt kan det bli tvärtom om vädret i Sverige blir dåligt. Det kan leda till att suget efter att åka utomlands blir större än tidigare. Jens Magnusson påpekar att det har skett en viss utslagning i bland annat resebranschen vilket kan leda till prisförändringar. 

Om efterfrågan ökar på resor samtidigt som resebolag och flygbolag inte finns kvar kan priserna stiga rejält, vilket kan bidra till att det blir mer bestående konsumtionsförändringar. 

Studenter utan sommarjobb riskerar att drabbas hårt

Studenter är en grupp som kan dra ner på konsumtionen ännu mer, enligt Jens Magnusson. De kan drabbas hårt när sommarjobb och extrajobb inom kafé och restaurang försvinner. 

– Fler utökar förmodligen studielånen till hösten, säger Jens Magnusson.

Den totala konsumtionen minskade med 25 procent

Ökad arbetslöshet och uppsägningar kan påverka konsumtionen på längre sikt. Enligt de indikationer som Swedbank har fått från de två första veckorna i april som visar korttransaktioner inom olika kategorier har den totala konsumtionen minskat med 25 procent. Då är inte matbutikerna inräknade.

Enligt Jens Magnusson syns en snabb och tydlig förändring från mitten på mars. Det blev en stor skillnad när restriktionerna infördes.