Kvinna med röd klänning utför ett bankärende i sin mobiltelefonDet är stora skillnader mellan de olika mobilbankerna och ingen mobilbank är komplett. Foto: Denys Prykhodov/Shutterstock.com

Banknyheter

Det är stora skillnader mellan de olika mobilbankernas tjänster. Bara tre av sju banker erbjuder sina kunder betalning genom Apple Pay, och bara tre av bankerna erbjuder sina kunder att kunna göra extra amorteringar, skriver SvD Näringsliv.

De sju bankerna som ingår i kartläggningen är: Danske Bank, Nordea, Handelsbanken, SBAB, SEB, Skandia och Swedbank. Kartläggningen visar att det är stora skillnader i bankernas mobilbanker. I undersökningen har man frågat bankerna vilka tjänster som finns och därefter jämfört resultatet.

En av de mest efterfrågade tjänsterna är att kunna se sitt saldo i mobilbanken. Trots det är det bara i Skandias och Swedbanks appar man kan se sitt saldo utan att logga in.

Tre banker har face-id

Alla banker erbjuder touch-id när man loggar in i bankappen. Dock är det inte alla som erbjuder face-id. Bara fyra av sju banker, Danske Bank, SEB, SBAB och Skandia, erbjuder ansiktsigenkänning när du loggar in i mobilbanken.

Fem av sju mobilbanker erbjuder aktieköp

Man kan följa börsen i alla mobilbanker, men det går inte att köpa aktier och fonder i alla mobilbanker. SBAB och SEB erbjuder ännu inte den möjligheten. SEB arbetar på att utveckla den delen och kommer löpande att kunna leverera den funktionen i deras app i framtiden. Däremot har SBAB inga planer på att erbjuda den tjänsten till sina kunder eftersom köp av fonder och aktier inte ingår i deras affärsmodell.

Betala genom kort i mobilen 

Betalningar genom kortet i mobilen, där det fysiska kortet blir kopplat till en app, blir allt vanligare och efterfrågas mer. Sex av sju banker erbjuder Samsung Pay, men bara tre av sju banker erbjuder Apple Pay.

Skillnader när det gäller lån och amorteringar

Det är stora skillnader mellan vilka bankappar som erbjuder lån och extra amorteringar. I sex av sju banker kan kunderna se sina lån i mobilbanken. Vill man däremot ansöka om ett lån är det bara möjligt hos SBAB, Swedbank och Handelsbanken. Vill du göra en extra amortering går det bara i SBAB:s och SEB:s mobilbanker.

Sparmål finns bara hos två banker

Om du vill månadsspara eller sätta upp sparmål kan du följa dina mål i bankapparna hos Swedbank och SEB. Hos Danske Bank har man tillfälligt tagit bort den funktionen i mobilbanken, men banken planerar att återinföra den längre fram.

Tre av sju erbjuder chatt med kundtjänst

En annan viktig funktion är att kunna komma i kontakt med banken. Alla bankappar har telefonnummer till kundsupporten, men det är bara Skandia, Swedbank och Nordea som erbjuder en chattfunktion.